11/11/2013

Min første pipe

Jeg har fått gjort ferdig nok en julegave. Denne gang er det kjæresten min som står for tur, og til ham har jeg laget en tobakkspipe. 

Det har vært en lærerik prosess. Det var ikke på langt nær så vanskelig og umulig som det først så ut til å bli, men jeg skulle nok ønske jeg hadde lest litt mer om temaet før jeg kastet meg uti det. 

Pipen er laget for å kunne brukes, og nå etter å ha trålet internett etter informasjon om piperøyking, har jeg blitt oppmerksom på en rekke svakheter med min pipe. 
Men pytt, slik er det jo også med den første pannekaken man steker, og den er som oftest spiselig, den òg. 


Slik så altså pipen ut før start. Jeg hadde ikke tilgang til briarrot, som er det treverket piper som oftest lages av. Men min kule bestefar har til enhver tid kjelleren sin full av forskjellige ting, deriblant en bit av roten til det han tror var en selje. 


Etter å ha saget den til litt, fikk biten denne fasongen. Jeg streket opp hvor jeg skulle ha hullene; bollen og røykehullet. 


Her har jeg et utvalg borer som tar litt videre enn vanlige. Jeg valgte en jeg syntes var passelig stor (som i ettertid viste seg å være litt for stor), så målte jeg hvor langt ned jeg ville ha hullet. Jeg målte samme lengden på boren, og satte en teipbit som merke. På denne måten slapp jeg å avbryte hele tiden for å sjekke hvor langt jeg var kommet. 


Etter at hullene var boret og, heldigvis, passet sammen, begynte jeg å forme trestykket til en pipe. Jeg brukte i all hovedsak en elektrisk båndsliper. 


Jeg lagde også et ekstrastykke som jeg limte fast til skaftet på pipen, for å forlenge hele pipen. 


Jeg ble fornøyd med lengte og utseende, og nå hadde jeg bare siste finpuss igjen. Jeg brukte grovt og fint sandpapir, og i etterkant skulle jeg ønske jeg brukte enda finere papir. 


Til slutt beiset jeg pipen med lakkbeis for å få en finere farge. Da denne var tørket lakkerte jeg den med halvblank lakk. Jeg trengte 3 strøk før jeg var fornøyd, men man kan enda se riper etter sandpapiret.


Jeg kjøpte et trehvitt skrin fra en hobbybutikk, og beiset det i samme farge som pipen, før jeg smurte et par strøk med lakk utenpå. 
Jeg malte initialene til kjæresten min på lokket med gullmaling, og årstallet på siden. 


Inni ser den slik ut. Jeg har foret den med mørkegrønn fløyel, og i lokket limte jeg gullbånd i kantene. Mest fordi jeg klippet fløyelen litt for liten. 
Jeg brukte nålefilting for å lage en pute av ull med avtrykk til pipen, og kledde også den i fløyel. 
I lokket sydde jeg fast strikker i fløyelen, som holder på plass en eske pipetobakk og et pipeverktøy. 

Om han blir glad for gaven, og om han i det hele tatt kommer til å prøve den, gjenstår å se.
Uansett ble jeg fornøyd med resultatet, og kommer nok til å lage flere, nå som jeg vet hva jeg bør og ikke bør gjøre for å lage en brukbar pipe! 

No comments:

Post a Comment